CİNSEL SAPKINLIKLAR (PARAFİLİLER) (2)
Cinsel Sapkınlıklar’ın (Parafililer) birinci bölümü ve Cinsel Sapkınlık tanısı konulabilmesi için gerekli olan kriterlerin ne olduğu bir önceki konuda belirtilmiştir. Bu bölümde diğer cinsel sapkınlıklar ele alınacaktır.
GÖZETLEMECİLİK (RÖNTGENCİLİK)
Bazı durumlarda bir erkek tesadüfen çıplak olarak karşılaştığı bir kadını gizlice izleyebilir. Eğer erkek temelde geleneksel bir cinsel yaşama sahipse bu durum gözetlemek olarak adlandırılsa da, böyle bir kişi gözetlemeci olarak değerlendirilmeyebilir. Gözetlemecilik, cinsel doyuma ulaşmak için başkalarını soyunukken yada cinsel ilişki sırasında gözetlemek demektir. Genellikle gözetleme yoluyla kişi cinsel doyuma ulaşır ve bazen cinsel doyuma ulaşmak için gözetlemecilik yapmak şarttır. Gözetlemeci başkalarını seyrederken yada daha sonra gözetlediklerini hatırlayıp masturbasyon yaparak cinsel doyuma ulaşır. Gözetlemecilikte gözetleyen ile gözetlenen arasında cinsel temas olması çok nadir karşılaşılan bir durumdur. Gerçek bir gözetlemeci kendisi için soyunan bir kadından haz duymaz, burada önemli olan risk faktörünün olup olmamasıdır. Gözetlemeciyi asıl heyecanlandıran kadının gözetlendiğini fark etmesi halinde vereceği tepkileri düşünmektir. Bazı gözetlemeciler de özellikle cinsel ilişkide bulunan çiftleri gözetlemekten haz alırlar.
Gözetlemeciler genellikle sakin görünümlü, genç, bekar ve doğrudan cinsel ilişkiye girmekten korkan kişilerdir.Gözetleme yoluyla alınan haz gerçek cinsel ilişkiden alınan hazzın önüne geçmekte belki de kişinin gözetlediği kişilerden daha güçlü hissetmesne yol açmaktadır. Gözetlemeci bu yaşadıklarından dolayı rahatsızlık duymaz.
TEŞHİRCİLİK
Cinsel doyuma ulaşabilmek için kişinin cinsel organını, onu görmeye istekli olmayan bir başka kişiye gösterme ihtiyacının tekrarlanan bir biçimde ortaya çıkması teşhircilik olarak tanımlanır. Gözetlemecilikte olduğu gibi teşhircilikte de cinsel organın gösterildiği kişiyle cinsel temas kurma çok nadiren rastlanan bir durumdur. Cinsel uyarılmanın olabilmesi için teşhirci ya cinsel organını gösterdiğini hayal eder, ya da gerçekten gösterir ve bu hayali yada gerçek gösterme sahnesi sırasında masturbasyon yapar. Bir çok vakada teşhircinin cinsel organını gösterdiği kişiyi şaşırtma yada utandırma isteği söz konusudur. Tüm cinsel suçlar arasında polis kayıtlarında en fazla yer alan suç gözetlemecilik ve teşhirciliktir. Genellikle çoğunluğu erkektir.
Teşhirci çok yoğun ve kontrol edilemez bir biçimde cinsel organını gösterme dürtüsüne sahiptir ve bu dürtüyü tetikleyen cinsel uyarılma, kaygı yada huzursuzluktur. Bu dürtü o kadar yoğundur ki örneğin omiriliği hasar gören ve bu nedenle belden aşağısını hareket ettiremeyen ve hissetmeyen bir teşhirci bunlara rağmen cinsel organını gösterme çabalarına devam etmiştir.( DeFazio ve ark. 1987) Kompulsif bir yapıya sahip olan bu dürtü, gösterme davranışının giderek daha sık tekrarlanmasına, hatta mümkün olduğu kadar aynı yerde ve aynı saatte yapılmasına yol açabilir. Teşhirciler o kadar kendilerini kaptırabilirler ki bu davranışın sosyal ve kanuni sonuçlarını o anda düşünmezler. Teşhir anındaki çaresizlik ve gerginlik, çarpıntıya, baş ağrısına ve gerçeklik hissinin kaybolmasına yol açabilir. Sonrasında aşırı bir pişmanlık ve titreme başlar. Teşhircilerin tecavüz gibi şiddet içeren suçları işleme oranları düşüktür. Genellikle teşhirciler karşı cinse yakınlaşmada zorluk yaşarlar ve kişiler arsı ilişkilerde zorluk çekerler. Teşhircilerin yarısı evlidirler ancak eşleriyle olan cinsel ilişkileri tatminkar değildir.
Erkek teşhirciler üzerinde yapılan bir çalışmada teşhirciler normal insanlar ve şiddet içeren cinsel saldırılarda bulunan suçlularla karşılaştırıldığında, teşhirciler parkta oturan tamamen giyinik bir kadın gibi cinsel bir özellik taşımayan durumlardan daha çok etkilenmişlerdir. Bu durum teşhircilerin cinsel temasın kur yapma aşamasıyla ilgili ipuçlarını yanlış değerlendirdikleri hipotezini desteklemektedir. Aynı çalışmada teşhircilerin şiddet içeren slaytlardan daha az uyarıldıkları saptanmıştır. Bu bulgu teşhircilerin fiziksel olarak zararlı olabilecekleri yönündeki yaygın düşüncenin doğru olmadığını ortaya koymaktadır.
CİNSEL SADİZM VE CİNSEL MAZOŞİZM
Cinsel sadizmin en önemli özelliği cinsel doyumun olabilmesi için diğer kişiye acı yada psikolojik ıstırap çektirmenin tercih edilmesidir. Cinsel mazoşizmde cinsel uyarılmanın olabilmesi ya da arttırılabilmesi için kişinin acı yada aşağılanmaya boyun eğmeyi tercih etmesi gerekmektedir. Bu iki tür bozuklu hem heteroseksüellerde hemde eşcinsellerde görülebilir ancak bu bozukluğun görüldüğü vakaların %85 inin esas olarak heteroseksüel oldukları belirtilmektedir. Kadın sadist yada mazoşistler de vardır. Bu bozukluk erken yetişkinlik döneminde başlar ve sadist ve mazoşistlerin çoğu cinsel yaşantılarından memnundur.
Sadistlerin çoğu karşılıklı olarak cinsel haz yaşayabilmek için mazoşistlerle ilişki kurarlar. Bunlar cinsel yaşantıları dışında geleneksel bir şekilde yaşarlar ve bunların çogunun gelir ve ekonomik düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğunu gösteren kanıtlar vardır. Sadist cinsel doyuma ulaşmak için eşine acı verirken mazoşist bu acıya maruz kalmakla cinsel doyuma ulaşır. Bu kişiler sadist yada mazoşist cinsel yaşantıları örneğin tokat atmayı cinsel ilişkinin başlangıcı yada bir aşaması olarak görürler.
Her ne kadar bunlar her iki rolü yani hem baskın hem çekinik rolü oynayabilseler de , mazoşistlerin sayısı daha fazladır. Bu nedenle fahişelerin çalışmalarında sertlik ve disiplin ile ilgili konular dikkate değer bir bölümü oluşturmaktadır. Cinsel mazoşizm farklı şekillerde ortaya çıkabilir. Örneğin hareketlerin engellenmesi( fiziksel olarak bağlanma), gözlerin bağlanması, dövülme, kamçılanma, elektrik şokuna maruz kalma, kesilme ve aşağılanma gibi.
Sadist ile mazoşist ilişki sırasında yaşayacakları aktiviteleri önceden belirlerler. Çiftin birlikte belirlediği aktivitelerde acı, aşağılanma yada hükmetme yada her ikisi birden yer alır. İtaat ve hükmetme ile ilgili temalarda fiziksel eziyet kadar önemlidir. Önceden belirlenmiş olan bu aktivitelerin her iki taraf içinde cinsel uyarılmayı arttıracak “hayali” bir anlamı vardır. Örneğin mazoşist eski devirlerde olduğu gibi güçlü bir sultana satılan bir köle rolünü oynayabilir.
Bazı sadistler cinayet işleyebilir yada diğer kişiyi sakat bırakabilirler. Genellikle bunlar cinsel doyum alabilmek için yabancı kişilere eziyet eden ve bu nedenle hapse girmiş suçlulardır. Sadistlerin öfkelendiklerinde bir birlerine gösterdikleri davranışlar, sadist olmayan suçlulardan çok farklıdır. Sadist cinsel suçlular daha çok polis rolüne girerler ve zincirleme cinayet işlerler, kurbanlarını bağlarlar yada saklarlar. Neyse ki sadizm ve mazoşizm genellikle fantezilerle sınırlıdır ve DSM-IV de göre bunlar fantezilere sınırlı kaldığı, yani davranışa dönmediği sürece ve kişi bunlardan dolayı belirgin bir sıkıntı duymadığı takdirde bozukluk olarak kabul edilmez. Yine DSM-IV de göre bunlar davranışa döndürülmedikçe geleneksel olmayan fantezilere sahip olmak bozukluk değildir. En azından fantezi düzeyinde yaratıcılığı destekleyen bir sosyal ortam sağlanabilirse, pek çok kişi cinsel ilişki sırasında aklına yada gözünün önüne gelenlerden dolayı rahatsızlık duymayı bırakabilir. Bunun sonucunda daha fazla sadistik yada mazoşistik fanteziler ortaya çıkabilir ama tanı alacak düzeydeki sadistik yada mazoşistik sayısında azalma olur.
Kaynak: Abnormal Psychology
Hazırlayan: Nur GEZEK
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.